Uppdraget för Göteborgs stad började med en mindre folder som på ett enkelt sätt
skulle visa allt som skulle byggas i Göteborg fram till 400-års jubileet 2021.
Detta årtal flyttades sedan fram och tillbaka några gånger. Sidor lades till
och sidor drogs ifrån och När den väl trycktes var det 2028 som gällde.
Göteborgs stad fick ofta klagomål från allmänheten om att man var dålig på
att informeraom pågående byggprojekt runt om i staden.. Byggbolagen satte upp plank
och vepor med den egna logon och sedan började man att gräva och bygga och
Allmänheten visste inte om det skulle bli bostäder, skolor eller butiker.
Uppdraget här var att göra informationsskyltar som på ett enkelt och sammanhållande
sätt skulle informera om vad som var på gång i staden. Beroende på var skyltarna
skulle placeras anpassades informationen därefter.
Utefter en trafikerad bilväg blev det alltså kortfattade budskap
och utmed ett promenadstråk mera omfattande.
När vi höll på med skyltprojektet tyckte man från Göteborgs Stad att vi kunde se över
Göteborgs stads digitala presentationer eftersom dessa kunde se ut på så många olika sätt.
Uppdraget var alltså att rensa upp och göra presentationsmallarna lättare att känna igen.
Man ville nu också att vi skulle titta på en reviderad Grafisk profil för Göteborgs Stad
eftersom det gjordes stora och små saker över allt i organisationen men det saknades regelverk.
I detta uppdrag ingick att se över bland annat färger, typsnitt, bilder, dekorelement
och mallar för Broschyrer, affischer, flyers, mässor, annonser.
Tanken med mallarna var att de skulle vara enkla att använda och bygga
på ett ramverk där Göteborgs Stads logotype alltid placerades längst upp
till höger, trycksakens titel överst till vänster och i klacken nederst på ytan
webadress/avsändare. Innanför detta strama ramverk kunde man sedan vara flexibel
och använda sig av griden och göra collage eller använda sig av en helbildslösning.